Sunt og godt kosthold

I Utsikten barnehage nyter og lærer barna om sunn mat, om hvor maten kommer fra, og hvordan maten de spiser blir til.

Utsikten barnehage har egen kokk/kjøkkenansvarlig som har ansvar for kjøkken, matinnkjøp og måltidene i barnehagen. Kokken serverer et sunt, godt og variert kosthold bestående av hjemmelaget mat to ganger i uken, brødmat og havregrøt med frukt til frokost en gang i uken.  De største barna får også tilbud om hjemmelaget frokostblanding til frokost. Frokostblandingen er fri for nøtter, gluten og melk og kan spises av alle barn i barnehagen uavhengig av allergener.

Vi ønsker at barna skal erfare matglede, få gode opplevelser rundt måltidet, og ikke minst videreføre gode mattradisjoner. Vi håper at kunnskap om god mat og et godt kosthold vil følge barna senere ut i livet.

I barnehagen opplever barna smaksminner som sitter; lukten av mat som tilberedes, smaken av sauser og kraft laget fra bunnen av, skrelling og kutting av ferske grønnsaker og lukten av dette.

Vi servere, så langt det er mulig, lokale råvarer etter sesong, og har grønnsakskasser som barna dyrker og høster fra, og kan undersøke hvordan mat blir til jord, og jord til mat.

Kokken lar barna delta i forberedelser og kjøkkenaktiviteter så lenge det er rom og tid for det. Han har jevnlig, i samarbeid med personalet på avdelingene, opplegg med forskjellige mataktiviteter sammen med barna.

Brød og knekkebrød som tilbys barna er minst 50% grove og er en miks av hjemmelaget brød med lang hevetid, og brød fra leverandøren våres. Melk serveres hovedsakelig til frokost, både lett og hel. Vi etterstreber å tilby oppkuttet grønnsaker som agurk, tomat og paprika til smøremåltidene. Dette varierer noe fra dag til dag og avdeling til avdeling.

Her er en oversikt over pålegget vi serverer til smøremåltidene:

Pålegg vi serverer hver dag (Soft flora brukes som smør):

• Makrell i tomat (på boks, minst 70% fisk)
  • Fersk leverpostei (med høyest mulig andel kjøtt)
  • Gulost (av typen Norvegia, andre varianter som jarlsberg når det er tilbud)
  • Kaviar (Mills sin polarkaviar, mindre salt og sukker, beriket med omega-3)
  • Ulike typer kjøttpålegg som skinke og salami

Pålegg vi serverer av og til:

• Kokt egg
  • Falukorv av kalkunkjøtt
  • Ulike typer kremost
  • Prim junior (mindre tilsatt sukker, jern-beriket)
  • Brunost (rikt på jod og kalsium)
  • Tubepålegg som skinkeost og rekeost når det skal være mer effektive smøremåltider, som f. eks ute og ved frukt-måltiden på ettermiddagen.

Pålegg vi ikke serverer i barnehagen:

• Søtpålegg som syltetøy, sjokoladepålegg
  • Nøttesmør serveres ikke grunnet allergi

Her er oppskriften på frokostblandingen vi serverer i barnehagen:

2 modne bananer
½ dl lønnesirup (kan sløyfes)
½ dl kokosolje
½ ts vaniljepulver
1 ts kanel
1 klype maldonsalt

6 dl store havregryn
0,5 dl linfrø
0,5 dl sesamfrø
1 dl gresskarkjerner
1 dl solsikkefrø

Oppskriften gir ca. 1 liter frokostblanding.

Utsikten barnehage deltar i Sunne og Aktive Liunger (SAL), et prosjekt igangsatt av Lier Kommune for å styrke barnas fysiske og psykiske helse ved å oppmuntre til bevegelsesglede, daglig fysisk aktivitet og gode matvaner. Les mer om SAL