Naturglede

Utsikten barnehage har skogen som nærmeste nabo og to leirplasser som er flittig i bruk. Barna får mulighet til å utforske, lære om, og nyte naturen på egne premisser.

Leirplassene har bålplass og lavvo eller telt. Den "store" leirplassen har gapahuk, telt med vedovn og utedo. Her er det alltid mye å finne på og flott for barna å utfolde seg. Klatring i trær, husking, balansering og hyttebygging er noen av aktivitetene som er populære.

Hakkespetten, avdelingen for de eldste barna, bruker den "store" leirplassen mest. De tilbereder varm mat over bål og barna får være med på matlagingen. Da er det ekstra stas å smake på ”Heksesuppen” eller foliebakt ørret! Som oftest sitter vi rundt bålet og spiser, men er det kaldt og guffent, setter vi oss inn i det varme teltet.

Den "lille" leirplassen ligger like utenfor porten ved barnehagens uteareal og brukes av alle avdelingene i barnehagen.

Levende Leirplass

I 2020 fikk foreldrene i Utsikten barnehagen midler fra Sparebankstiftelsen DNB til å lage et aktivitetsområde like utenfor barnehagen, ved den "Lille leirplassen". Torsdag 22. oktober hadde vi storbesøk av Lier ordføreren, Gunn Cecilie Ringdal, journalist fra Lierposten og styremedlemmer. Sammen med førskolebarna stod de for den offisielle åpningen av «Den levende Leirplassen».

Lierposten torsdag 29.10.2020

Området, som fra før ble mye brukt av barnehagen, er nå til felles benyttelse og glede for barna i Utsikten barnehage og andre som bor og ferdes i nærområde med klatrejungel, natursti og møteplass.

Begge våre leirplasser brukes sommer som vinter. Her har vi eventyrstunder, adventsamlinger, bursdagsfeiringer og sangsamlinger.