Klær til høst- og vintervær.

Alle barn er forskjellige - noen er varmere enn andre og tåler kulden bedre, mens andre fryser lett. Hvor aktivt et barn er må også tas i betraktning når man velger påkledning.

Her er noen tips som kan hjelpe litt på vei, både for de barna som liker å grave i sandkassa og de som liker å klatre i klatrestativet. Om det er vått og slapsete, eller kaldt og tørt, anbefaler vi ull som første og andre lag. Det er bedre med flere tynne ullplagg enn et veldig tykt lag.

PÅ KROPPEN

1. lag

Ull-/Superundertøy som innerste lag mot kroppen. Ulltøyet bør være tynt, tettsittende og kunne transportere fukt vekk fra kroppen. Ingen fiber kan erstatte ullens gode egenskaper. Nye ullplagg laget av finere ull slag klør ikke. For barn som reagerer på ull, er superundertøy et alternativ.

2. lag

Bruk litt tykkere ull/fleecetøy i mellomlaget. Dette laget skal også være fukttransporterende, samt ha en isolerende evne. Ull isolerer like godt i fuktig tilstand som i tørr og passer derfor perfekt under dressen.

3. lag

Parkdress brukes som ytterste lag. Hele dresser er best, da unngår man kalde gliper. Det ytterste laget skal være lett og ledig, men ikke altfor stort. Med to lag med ull/fleecetøy under holder det fint med en parkdress med ull- eller fleecefôr i kaldere vær. Er det i tillegg avtagbart, har du en parkdress som kan brukes året rundt. Det ytterste laget skal være vind- og vanntett.

PÅ HODET

Vi mister mye varme fra hodet. Derfor skal en god lue være varm og vindtett, gjerne av ull eller fleecemateriale, og med øreklaffer som sikrer varme øreflipper. En balaklava-lue er et godt alternativ på kalde vinterdager. Sydvest passer fint til regnværsdager og det er lettere for barnet å snu på hodet enn med hette. Mange av sydvestene har fleecefor på innsiden, øreklaffer og nakke med stramming som gjør at sydvesten sitter godt.

RUNDT HALSEN

Hals er tryggere enn skjerf. Bruk gjerne en tynn ullhals eller en buff. Buff anbefales da det klør ikke, er elastisk og minsker kvelningsfare ved fasthenging.

PÅ HENDENE

Varme fingre i gode votter har mye å si for å ha det gøy ute. Her gjelder det samme som for resten av kroppen; ull innerst, og vind- og vanntett ytterst. Barn blir fort kalde på hendene, og et godt tips er å bruke votter med ullfòr eller en tynn vott inni en annen, vindtett vott. Votter skal sitte godt og varme nok.

PÅ FØTTENE

Varme føtter er alfa og omega, og igjen er ull er best. Bruk gjerne to par tynne sokker i stedet for et tykt par. Vinterstøvler velges avhengig av vær og av antallet minusgrader. I slapsete og relativt mildt vær er det viktig at støvlene er vind- og vanntette. I tørt og kaldt vær er en vinterstøvel med fôr og et tex-membran å foretrekke. Relativt høyt skaft på støvelen er en fordel, slik at man unngår snø og slaps i støvlene. Støvlene bør være store nok til at det er plass til et ekstra par med tykke ullsokker utenpå de tynne ullsokkene innerst.